Sadeltvång!?!

Skunky har varit ganska fjantig med sadlingen under tiden hon har bott hos mig. Enligt A & D så har hon alltid stått helt still lös när de har sadlat så jag har varit väldigt bestämd och bara struntat i hennes trams.

Men igår på tävlingen så härjade hon runt rejält just när jag ska lägga på sadeln. Tog mig en funderare och kom fram till att jag faktiskt inte vet vad som har hänt henne de 3 mån hos fodervärden innan jag köpte henne. Hon  kanske har gått med en opassande sadel?

Ställde henne i gången idag när jag tog in dem. Kände igenom hennes rygg och all ömhet som fanns där i fredags var helt borta, dock så är ryggfiléerna väldigt hårda. Men hon reagerar inte ett dugg på min palpering. Tog ett schabrak och började klappa henne, direkt så drar hon upp huvudet, slickar bak öronen och rullar med ögonen. Hmm!

Nu går vi tillbaka till basic sadel-invänjning, så idag säckade jag henne med schabraket samtidigt som jag strök henne på hals och bringa med min andra hand. Från att starta med en häst som ryckte till så fort jag rörde handen som höll i schabraket till att sluta med en häst som står och vilar på en bakbenet med huvudet hängades i uppbindningarna fast jag kastade schabraket på henne så har vi nog kommit en bit på vägen.


Känns iaf som om att jag är på rätt spår! Hon har fått tillbaka sin egna utprovade sadel som är gjord för henne, hon ska inte få bli kall över ryggen och jag ska köpa ett Back on Track täcke till henne i morgon. Sen kommer jag ringa ut en ET eller fysioterapeut som ska få massera henne så borde vi vara tillbaka på banan snart. Sen är det "bara" det psykiska kvar, men jag tror att vi säkert ska kunna lösa det här =)

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback