Min häst är en Ferrari men jag är van att köra traktor!

Jobbade bara halvdag idag, riktigt lyxigt att få gå hem efter lunch :)

Och ännu bättre är ju att det äntligen var fredag! Och fredag=träningsdags!! Så jag lastade Skunky som för första gången gick rakt på släpet så jag kunde stänga själv. Precis så som det ska vara! När vi kom fram passade jag på att låna L's rundcorral till rastningen. Kul att kunna testa Sky där också :)

Efter påklädning & uppvärmning var det vår tur. Jag fick rida på en volt för att L skulle se vart vi låg och hur allt såg ut. Red en stund själv när han bara tittade. Inga större katastrofer var nog domen ;) Jag ska tänka på att ta upp min hand, den ska hållas buren mkt högre än i "engelsk" ridningen. Länga ut tyglarna och sen skita i vart huvudet var och bara jobba på bakifrån på långa tyglar. Kändes riktigt ovant! Jag tycker ändå att jag rider på långa tyglar mkt men det var så skönt att någon SÅG mig och kunde justera alla de där småfelen man gör. Jag tex. kör gärna motorcykel som L uttryckte det, styr med båda händerna. Så jag ska träna massor på att ha en hand som är buren och stilla, hon ska själv söka upp mitt stöd.

Fick rida i alla gångarter, skritt och trav funkar bra men galoppen =S Jag har inga magmuskler kvar! Sitter och håller mig fast med låren så jag fick galoppera tills jag var så trött i låren att jag inte orkade knipa mer med dem. Helt plötsligt kom jag ner i sadeln och då funkade allt.. Så enkelt! Jag stör mig lite på att jag inte har tänkt så långt, vet att jag har för kassa magmuskler men att helt enkelt trötta ut mig själv såpass att jag blir tvungen att slappna av hade jag inte tänkt en tanke på!

Sen fick jag prova två nya övningar, sidepass och början till rollback. Sidepassen gjorde vi mot vägg och L hade mycket fokus på hur jag satt, min blick och min inverkan. Precis vad jag behöver, bli av med alla mina ovanor jag har lagt mig till med! Rollbacksen fick jag börja med att göra i skritt i ett hörn för att få lite hjälp på vägen, sen gick vi ut på volten för att testa där.

Det känns riktigt bra, L fokuserar på det jag tycker är viktigt; sits och inverkan! Min häst är en pärla som säljer sin själ för att vara mig till lags så nu är det verkligen upp till mig! Dessutom tränar L en hel del hund och det dessutom med klickertänk vilket också märks i hur han lär ut. Det är positiv feedback ofta och mycket, gör man fel är det ingen större grej utan han berättar vad som jag gjorde fel, vad jag ska tänka på när jag försöker igen och så fort jag är på rätt väg så får jag beröm! Och jag får feedback även när vi gör något bra :) Verkligen, verkligen mitt sätt att träna och jag lär mig helt klart mkt mer på detta sättet än när man mest får negativ feedback.

Vår läxa till nästa gång;

- Öva på sidepassen, hitta ett lagom läge och träna att hon ska vara lugn. Ett steg i taget!
- Öva på rollbacksen i skritt med samma fokus som på sidepassen
- Slappna av i låren och kom ner i sadeln, galoppera mycket.
- Upp med handen och läng ut tyglarna, styr med sätet och samla samt reglera farten med skänklarna.

Och sista.. Lite rolig men ganska träffande..

- Gör 50 situps om dagen.. ASG!!! Jag? Kassa magmuskler? Kan jag aldrig tro ;)

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback