Karibisk Fläskfilé

I morgon ska jag bjuda upp farmor och farfar på middag tänkte jag =)

Lite mysigt att fira första advent ihop. Däremot så blir det ingen julmat utan jag hittade en fläskfilé i frysen som jag ska använda. Jag brukar göra Basilika filé men i morgon blir det istället Karibisk Fläskfilé med ris och så får jag nog svänga ihop nån god efterrätt..


Här kommer iaf receptet på fläskfilén;

4 portioner

1 fläskfilé ca 500 g
1 msk vegetabilisk olja
1-2 gula lökar
2 msk stark curry (t ex. orientalisk)
3 dl kycklingbuljong
4 dl kokosmjölk
1/2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
2 krm kajennpeppar
2 msk hackad gräslök

1.    Skala och hacka löken.
2.    Hetta upp oljan i en stekpanna eller järngryta.
3.    Fräs lök och curry i ca 5 min tills löken är mjuk.
4.    Skär fläskfilén i 1 cm tjocka skivor.
5.    Låt dem bli bryna i pannan.
6.    Tillsätt buljong, kokosmjölk, salt och peppar.
7.    Låt koka upp.
8.    Sänk värmen och låt sjuda i ca 20 minuter.
9.    Strö över gräslöken vid serveringen.
10.  Servera tillsammans med ris.

 

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback