Hopphäst?

Jag och Ola möttes på Rosenberg idag, kul att få sällskap när man tränar! Vädret var så kasst att jag inte kände för att åka till slöinge och då passar det fint att Rosenberg finns =)


Bestämde mig snabbt för att det skulle blir en bus- och skojträning, inga direkt krav utan bara busrida och ha kul. La upp upphöjda cavalettis som hon fick trava över vilket hon glatt gjorde efter andra varvet. Först vågade hon inte gå fram ordentligt utan joggade bara men efter några varv lossade det! Red henne på låånga tyglar och hon jobbade så fint i låg fin form.

Sen la jag upp ett litet kryss och så fick hon hoppa ett par språng. Lattjo lajbans tyckte Sky! Men det är tur att hon inte är köpt som hopphäst för hon var ingen stjärna direkt. Mer gärna än bra liksom ;)


Det var kul att bara rida, inte tänka och inte planera utan bara rida. Och jag fick ta mig i kragen och faktiskt rida henne fram till det enorma 40cm höga hindret, driva sitta emot och styra. Vad händer då under resten av varvet? Jo så fort jag slutade åka häst och började rida så trampade Sky under sig och började samla sig. Vad händer då? Jag kunde sitta ner ordentligt och det gav även det lite mer samling.

Så när jag satt där och red på en hoppvolt så kunde jag göra galoppombyten, förvänd galopp på volten och ordentliga, mjuka avsaktningar och igångsättningar. Att så lite kan göra så mycket! Jag har nog en hel del muskelminne som börjar vakna till liv =)


Förresten så kom jag med på clinicen hos Peter Ljungberg så den 28-29 dec ska det tränas =)

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback