Enya på sin första riktiga clinic

Enya har varit på resande fot flera gånger senaste veckan. I torsdags åkte vi till Ylva tandveterinär och fick munnen kollad och två vargtänder borttagna. Lilla E var kanonduktig i släpet, gick på snällt och stod ordentligt hela vägen upp till kliniken. Tar ca 1h från oss att åka dit så jag är jättenöjd med henne! Skönt att kunna hålla ett öga på henne i kameran under tiden man kör med, det lugnar ner en orolig matte ;)

Och i lördags var det dags igen, då lastade jag helt själv!! Skickade på henne på släpet, satte för bommarna och tog upp lämmen utan att hon gick i bitar. Stor skillnad mot hur hon var i höstas när hon fick räserbajs bara av att se släpet med luckan nere =S Hon var skiträdd och nu stannar hon 1 gång på vägen upp och sen går hon in själv med grimskaftet över halsen. Vågar inte åka med henne själv ännu men det känns iaf inte helt omöjligt längre :)

Vi åkte iaf till Sörby i lördags, det var clinic för Patrick Allori. Enya blev inkvarterad i en gästbox och fann sig bra i att stå där. Hon kom till ro och både åt sitt hö och drack ordentligt med vatten, sånt är jag så glad för! Det är viktigt för mig att hon lär sig fungera normalt även fast vi inte är hemma, det funkar inte om vi ska tävla och måste ha med oss vatten hemifrån eller behöva komma dit flera dagar i förväg för att hon ska hinna landa för att kunna prestera. Så det känns himla bra att hon redan är så cool! Hon fick mkt beröm av de andra deltagarna på clinicen med, jag tog ut henne lite tidigt för jag missuppfattade Patrick så vi fick stå och vänta ca 20 min innan det var vår tur. Men hon stod snällt bredvid mig och slappade på hängade grimskaft samtidigt som vi hade en ponny bredvid oss som dansade runt på bakbenen och höll på att plöja över sin husse flera ggr. Den hästen var 12 år gammal och jag blir uppriktigt ledsen över att se hur man kan låta hästen ta över så, de fick lite tips av Patrick och när de gick ut från banan kunde matte själv leda sin häst utan problem. Så lite som gör så mycket!


Patrick gillade Enya med, han sa att det var en trevlig häst men att hon har lite egna idéer och vilja. Haha you tell me!! Men hon ger sig fort bara hon får chansen att välja rätt och han sa att hon kommer bli en toppen häst om jag bara kan ta tillvara på henne, han tyckte att just nu så ger hon mig 70% och om jag får henne att ge 100% så kan vi gå hur långt som helst =D Så det är matten allt beror på nu ;)


Tråkigt nog glömde jag kameran hemma men vi ska tillbaka för privatträning på torsdag och då ska den definitivt med!!

Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Emily

Vad roligt att hon funkar så bra nu, vilket jobb du har lagt ner på henne!

Ser fram emot bilder, hoppas det går bra nu i veckan :)



kramiz

Postat av: Lisa

Tack vännen, vad glad jag blir =) Mycket jobb men jag får så otroligt mycket tillbaka och dessutom är det så roligt! Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback