Stressveckan äntligen över!

Denna veckan har varit fullt upp, har knappt hunnit vara hemma alls =/ Jag gillar inte det, man rubbas ur sina rutiner. Har varit på fotokurs och så började min nya hundkurs. Ska bli så himla kul! Ser verkligen fram mot denna kursen, dessutom är det ju en bra sak till. Alla tränar med mjuka metoder dvs det kommer inte vara någon som rycker i sin hund, skriker på sin hund utan alla är glada! Man ska vara glad när man tränar, det spelar ingen roll om det är hund eller häst. Tycker man inte det är kul att träna så ska man inte göra det heller tycker jag. Och är man en så svag människa att man måste ta ut sitt dåliga humör på sin hund/häst så borde man överväga sitt djurägande. Jag vet att jag är enkelspårig men jag tycker och tror på riktigt att man lär sig mer när man har roligt och känner sig motiverad för sin uppgift.

Ex hur kul hade det varit att jobba om man inte får nån lön? Och hur motiverad blir man inte av att få en bonus för ett bra utfört jobb? Om jag ser till mig själv och min personlighet så är det beröm från andra som driver mig till att jobba järnet, om nån säjer att jag är duktig så vill jag ju bara visa ännu mer vad jag kan nästa gång vi ses!
Näe jag tror på att glädje och motivation är de bästa drivkrafterna! Tänk på att berömma de ni har i er närhet, påpeka de där småsakerna som gör en annan människa glad. Hur glad blir man inte av att höra "Vad snygg du är i håret idag!" eller "Vad du passar bra i den där tröjan/jackan/kjolen!"?

Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Lotta

Fast det är ju väldigt stor skillnad på att vara arg och visa sin sinnesstämning som missnöjd. Är man arg, så blockerar man sig ju och hunden/hästen förstår ingenting alls. Jag har alltid jättekul när jag tränar, även att jag inte använder "mjuka" metoder. Jag tror absolut att glädje och beröm är jätteviktigt, men det är ju precis lika viktigt att markera när man är missnöjd. Bacco är mycket mindre stressad efter att jag ändrade mitt sätt att "tänka hund"! Nu tränar vi efter hans "spårk"! :-)

Och jag har en kommentar till dig som jag tänker på ofta när jag ser dig: Du passar galet bra i lila! :-D

Postat av: Lisa

Fast jag har bara ett läge då jag är "missnöjd" och det är i de lägena då ex. hästen reser sig eller hunden gör utfall. Då markerar jag direkt och väldigt kraftfull att "NEJ det är INTE okay!!" Jag läste på nåt ställe där en tjej kallade det brandsläckning vilket jag tycker passar skitbra =) Jag behöver ju inte hälla vatten på en eld som inte brinner, däremot kan jag ju göra vad jag kan för att det inte ska börja brinna!



Vid de lägena det blir "fel" när jag tränar dvs. när vi inte uppnår det målet jag hade tänkt mig är det ju för att hästen/hunden inte har kunnat genomföra det. Alltså har jag inte gett rätt förutsättningar för att hon ska kunna klara det. Jag kanske har ställt för höga krav eller varit otydlig. Ex igen, jag tränar rutan och hunden går inte hela vägen in i rutan. Oj då det blev visst tokigt hunden! Då blev det inget godis utan vi försöker igen. Funkar det ändå inte får jag ju gå tillbaka ett steg, kanske ha en target i rutan ett tag igen..



Det är ju skillnad på att vara elak och att inte träna med positiv förstärkning! Men kan ju träna med negativ förstärkning utan att vara elak mot sitt djur menar jag =) För jag vet ju att du inte är elak mot dina fast du inte tränar som jag ;)

Postat av: Lotta

Hihi, nä elak är jag inte! :-) Jag tänker mer liksom i "vardagen". Jag tänker inte moment på det viset, utan snarare att det är bättre att jag avbryter innan vi försetts i en "otrevlig" situation. Jag måste ju först lära mig att bryta Baccos beteende i en lugn situation. Annars kommer han aldrig att lyssna den dagen situationen uppkommer i en stressad miljö. Jag lär mig att "tala" hans språk och kommunicera på hans sätt. Likadant med Charlie! :-)

Det mest fascinerande med djuren är ju att man lär sig nya saker hela tiden! :-D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback