Semester

Idag är det andra dagen på semestern, började med en långhelg innan och det tackar man ju verkligen inte nej till!

I söndags lånade jag Malaxis och tänkte rida ut en runda. Tant var überpigg och gick och letade spöken så jag fick göra om min plan om vart vi skulle rida och istället fick hon ett rejält pass i klätterbacken. Inte kul att sitta på en 168cm hög krutdurk som bara går och letar saker att explodera för, istället fick hon ta i med alla hovar och skritta energiskt uppför monsterbacken. Den är både lång, brant och suger ordentligt i benen och ger massor av fina muskler i både rygg och rumpa. Nyttigt för en häst som har problem med ryggen!

Red i min nya sadel och den låg faktiskt riktigt bra även på Malaxis, dock så blev hon väldigt hög när man kom såpass långt upp över henne =P Haha! När vi kom hem från klätterrundan så fick hon jobba lite lösgörande uppe på ängen och flytta rumpa och framdel var för sig. SVÅRT tyckte tant och man kunde nästan se hur kugghjulen snurrade i skallen ;) Känns som att det är ganska vanligt förekommande bland ridhästar? Malaxis är ganska högt utbildad inom dressyren men har likväl svårt att bara göra en sak? Ex. BARA flytta rumpan eller nnu svårare att bara flytta framdelen. Utan att gå framåt eller bakåt samtidigt. Man har nog ofta lite bråttom och de ska kunna så mycket så fort.

Där gillar jag grundträningen inom westernridningen mycket mer, basic, basic, basic som man sen omsätter när man sitter upp på sin häst innan man börjar plocka ihop delarna till hela rörelser. Att inse det när jag red igår gjorde mig ännu mer taggad att träna mer markträning med Enya. Måste vara enklare för henne att lära sig på det viset?

Men å andra sidan så är Enya riden under 10ggr och vi har redan börjat med att flytta på framdel och rumpa var för sig. Inget svårt enligt henne för hon känner igen signalerna. Kan knappt bärga mig tills hon är ordentligt inriden och vi kan börja träna!!

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback