Kvällsträning!

Ikväll när jag var ute och kollade till hästarna så stod Enya kvar vid grinden och påtalade försiktigt att hon visst ville följa med matte in och hitta på nåt. Så då fick hon ju självklart gå med in!

När jag tog henne i grimman och gick ut genom grinden, vände om och stängde. En ganska självklar grej som hästarna måste klara av så tänkte jag på hur svårt det var för ett par månader sen, jag skulle aldrig ens tänkt tanken på att för det första ta henne sjäkl ur hagen eller för det andra ta henne i bara grimman. I början var hon så skygg att jag fick koppla henne med hjälp av Linda och dessutom leda in och ut henne med hjälp av Linda. Hon var halvt hysterisk om hon gick ensam med de andra framför eller bakom, tryggast var hon om man tog henne ihop med Linda.

Och skillnaden mot nu, tar henne i grimman och leder henne till bommen där jag parkerar henne medans jag går och hämtar ett grimskaft för att binda fast henne. Så hon står lös ute på gården utan sällskap och står bara lugnt och vilar och väntar på matte, lilla hjärtat!



På den improviserade menyn idag stod det skrämselträning med pressenning, lasso och en tomdunk. Började med mina vanliga övningar så som att flytta rumpa och framdel var för sig, stå stilla fast matte går runt henne, gå över bron. Sen började jag med pressenningen, gå över den, bli skickad över och stoppad mitt på. Ruska i den när hon stod på, klä in henne i den, släpa den. Suck! Tyckte Enya.. Hitta på nåt nytt matte!

Tog fram lassot. Måste vänja henne vid det ordentligt om hon ska gå att tävla som ranchhäst. Bli smekt med lassot på hela kroppen var okay, lite läskigt när matte började svinga ska jag gå eller inte liksom? Men hon fann sig bra och det enda som var läskigt var när det började vina i luften så det lät men jag kunde ändå göra ett par mjuka svingar över både hennes kropp och huvud! =D Matte behöver dock träna på svingen =S Haha jag är ruttet kass på lasso, hjälp någon?



Sen fick hon iaf släpa runt på en tomdunk med repet mot både ben och rygg, inga problem så jag gick in och selade henne och kopplade i draglinorna med kätting. Dessa har hon aldrig haft på innan men hon gick och lunkade på som en gammal trött märr! Heja vad kul! Min dröm om att kunna henne är kanske inte omöjlig trots allt? Ska hämta svängeln i Fägrilt i morgon och koppla i den också så får hon gå och bli både ledd och tömkörd med skramlet och så ska vi nog kunna släpa däck innan hon åker på utbildning i oktober!

Mina härliga, underbara, vackra och kloka häst jag är så lycklig att du valde just mig!

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback