Kort träning på kvällskvisten

Blev bjuden på pizza av mamma ikväll, tror inte jag har ätit pizza på flera veckor. Det var ruskigt gott men verkligen inte värt pointsen! Jag jobbar ju på min nya schyssta form och i den menyn ingår pizza väldigt sällan =P

När jag kom hem från föräldraenheten gick jag ut för att ta hand om mina tjejer, tog med Enya in för att jobba lite. Hon har fått vila ett par veckor nu för hon har kännts matt, antagligen en växtperiod igen. Men nu är det dags att börja arbeta igen. Idag stod lite longering och lösgjordhetsarbete på tapeten, tog på repgrimma och tömkörningsgjorden och spände in henne löst mellan frambenen och sen fick hon bara trava på och själv hitta en bra form. Hon blir gärna väldigt hög i nacken och går och sänker ryggen när man tömkör eller longerar och detta är ett bra sätt för henne att själv välja en låg/lång form istället för att gå som en giraff.

Hon jobbade på riktigt bra och det känns bra att ha inspänningen i grimman, den ger tryck på nosryggen och sparar på munnen. Hade väldigt, väldigt gärna haft en rundcorall så jag hade sluppit longerlinan men man får ta det goda med det onda och fördelen med longerlinan är att man kan börja henne lite inåt samtidigt. Dock så gillar jag inte att de vänder mot en så hon får stanna ute på spåret och sen kallar jag in henne och skickar ut henne i andra varvet.

Whopsie fick sin första lektion i longering idag med, hon var väl inte helt imponerad men fattade ganska snabbt efter att jag hade fått bli arg och säja till att man INTE vänder röven mot matte så fort det inte passar!! Men efter lite tydlig vägledning så slutade vi övningarna så fort hon travade fint i båda varven. Det blir nog en bra häst av henne med! Jan kortade av ett uppchecksbett åt mig idag, tunnt och fint till en liten mun. Det är nu 7cm långt! Dags att börja vänja med bett nu!

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback