Dag 2 som ridhäst

Blev en liten sväng på Enya idag också!

Lika bra att passa på när man väl har sällskap tänkte jag. Enya blev iaf lycklig, hon stod blickstilla när jag tog på sidepullet och sen sadlade Jessica henne. Hon hade lite svårt att stå stilla vid uppsittningen idag och behövde påminnas ordentligt en gång. Kan det bero på att det är roligt att blir riden? Eller att jag inte gick lika lång runda innan jag satt upp idag?

Man ska ju egentligen longera henne en liten stund innan jag sitter upp om man ska vara ordentlig men jag promenderade bara en sväng igår med stigbyglarna nere och det funkade fint. Och varför bryta ett vinnande koncept?

Ridningen gick bättre idag, hon började gå direkt när jag la mot skänkeln och smackade. Sen gick hon snällt efter Malaxis och när jag sen stannade henne stannade hon snällt fast Malaxis fortsatte gå. Provade att öka skritten och sen driva på lite till och då gick hon upp i trav, saktade av direkt när jag tog i tyglarna.

Hon är väldigt stadig, både i skritt och trav så vinglar hon knappt. Andra ungisar jag har suttit på har varit mycket vingligare. Den senaste gick ju som en pilsk orm i början, hon kunde ju knappt gå rakt lilla Vindstjarna! Men det tog ett par ggr för henne med sen gick det som tåget. Hennes matte är iaf nöjd med min inridning och det är så himla kul =) Hon hade varit ute och ridit en runda häromdagen och efteråt fick jag ett sms "Vindstjarna är mycket tryggare än C att rida men sen är hon ju inriden av ett proffs också ;)" C är hennes gamla fjording, han har iof en den idéer för sig men är ändå både äldre och mer världsvan än 5-åriga Vindstjarna. Där ser man var en bra uppväxt och grunduppfostran gör! Efterosm hon var så himla väluppfostrad och lyhörd från början så gick det väldigt lätt att rida in henne, hon fattade fort vad jag bad henne om. Sen är det upp till matte att underhålla nu tills hon ska föla och sen börja reda ut alla växlar =) Det är ju en 5-växlad turbo nämligen ;)

Blir nog en liten runda på Enya i morgon igen. Tror det är ett bra koncept, lite men ofta!

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback