Första clinicen för Enya!



I fredags vågade vi oss iväg, jag och den fläckiga..

Det var markarbetesclinic hos en tjej bara 1 mil från oss, nära och bra och lagom för Enya att träna att åka släp. Det gick jättebra att lasta henne och hon gick nästan rakt på. Pappa hade ju varit snäll och installerat min backkamera i släpet så jag kunde titta på henne hela vägen. Hon stod still och var ganska lugn, stressade lite i svängarna även fast jag körde jättelugnt. Det gick mkt bättre på vägen hem =)

Och jag blev förvånad när vi kom fram, tjejen som höll kursen var nämligen min gamla ridlärare!! Som jag red för på min B-ponny för 15 år sen. Gillade henne jättemkt då! Hon är väldigt peppande och ger kritik på ett bra och snällt sätt som gör att jag kan ta till mig det. Ganska komiskt när vi insåg att vi kände varandra! Cirkeln slöts kan man tycka =)

Lastade av Enya ganska snabbt så hon slapp stå i släpet och gå upp i varv, fick släppa henne i rundcorallen direkt så hon kunde springa där coh göra sig till för pojkarna ;) Svansen rakt upp och blåsa drake och balanstrava, hon är så himla fiiin då! Vi skulle träna löslongering sen och Enya fick vara visningshäst först en stund innan jag fick prova. Sen tränade vi markarbete, flytta sig för tryck och kontrollera alla delar av hästen. Enya förvånar mig, hon gick direkt in i rätt "mood" och var lika duktig som vanligt, behövde bara påkalla hennes uppmärksamhet ett fåtal ggr i övrigt höll hon full koll på mig. Sen tränade vi på hela dagen och hästarna fick pausa mellan varven så vi hann diskutera. Bra för Enya som man märkte tydligt när hon blev trött i skallen! Hon fick låna en utebox som hon trivdes ypperligt i, kunde kolla ut och ändå vila sig.

Dagen efter skulle vi repetera och sen hade jag valt att sadelträna och rida lite. Likabra att vänja henne direkt och göra det till en trygg grej. Och så är det ju inte fel att få lite tips heller =)




Backar mellan däck


Svänger höger

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback