En helg som fick mig att andas..

I torsdags eftermiddag styrde jag & Nina kosan norrut mot Jultorp. Vi hann med ett pitstop på Börjes i Kungsbacka där jag shoppade loss och Nina inte shoppade nåt ;) I kassen hamnade följande;

-ett par underbara nya ridhanskar i supermjukt getskinn för bara 300.- FYND!!
- två nya svarta snygga "fin"grimskaft, är så jäkla tråkigt att åka iväg med ren snygg häst, lädergrimma och skitigt grimskaft!
- två nya grimmor till Whopsie, en beige med knallrosa linjer på och en i läder som är lite större än den hon har nu
- ett lila jättefint tjockt fleecetäcke till Whopsan, dock så är det egentligen en hundtäcke men det passade perfekt förutom maggjorden =)

Nöjd med mina fynd!

I Kungsbacka bytte vi så jag blev chaufför och den drog vi vidare mot Jultorp. Med Gps:en till hjälp så kom vi till Vedum.. Och sen var vi vilse! Fick ringa och be om vägbeskrivning efter vi hade irrat runt i nästan en halvtimme. Men tillsist kom vi fram och kunde inkvartera oss i vårt rum. Båda två somnade gott kan jag säja!

Dagen efter började med frukost klockan åtta där alla samlades och vi fick presentera oss och våra ridkunskaper. Sen funderade de lite, hade en teorilektion om bett och sen var det dags att dela ut hästarna. Jag fick en fuxkille som hette Maverick, korsning Quarter/New Forest. Först tyckte jag att det var ett jävla ök de hade satt upp mig på, han var så seg och lyssnade inte alls på skänkeln. Dock så var han skitmjuk i munnen! Gav honom iaf en chans till på eftermiddagen med tanken att funkade det inte bättre den gången så skulle jag be att få byta häst. Gav honom ett par rejäla tillsägelser och en par smällar med tygeln på rumpan när han inte lyssnade på skänkeln och sedär! Han började jobba =D Kunde rida igenom honom ganska bra trots att det var ganska mycket folk och var rejält öm i häcken på kvällen *haha*


Maverick i blåsten

somnade gott på kvällen igen och vaknade dagen efter pigg som en lärka, utan magkatarr eller halsbränna! Det hade jag haft hela veckan innan som inte ville ge med sig.. Ännu ett ridpass efter frukost och JÄKLAR vilken skillnad på häst! Var helt annorlunda, nu jobbade han på duktigt redan från början och var lyhörd och fin. Fortfarande ganska stel men vem vet när han blev ordentligt genomriden sist? Vi fick iaf prova på lite trail och på eftermiddagen var det dags för galopp. Vi tränade på att göra "osynliga" fattningar, alltså göra fattningen så omärkligt som möjligt. Vi fattade galopp 4 ggr på ett varv med avsaktning till halt mellan och galopp direkt från halten. Maverick var en pärla och satte under sig riktigt bra!


Ett koncentrerat ekipage


Dagen efter satt jag upp på en helt annan häst, han var som en gummiboll. Skänkelvikningar i galopp åt båda hållen, halv galopp-piruett på rumpan, gick att samla hur mkt som helst och han hade öronen frmaåt och var så jäkla glad! Vår lärare stoppade mig och gav mig beröm *skrytvarning* Han sa att han inte hade sett Maverick så glad och tillfreds på flera år, dessutom inte sett honom så välriden nån gång förut. Denna hästen brukade försöka kasta av den som red minst 1 gång om dagen för att visa sitt missnöje när nån gjorde fel. Sen så tyckte han att jag hade så mjuka fina händer och en kanonbra sits som jag inverkade helt rätt med. Sen frågade han hur länge jag hade ridit western och trodde mig inte när jag svarade att jag aldrig hade gjort det och dessutom inte ridit för instruktör på 5 år. Det var så kul att höra! På Plönninge fick jag alltid en massa skit av Tina för att jag inte kunde rida och tyglarna glappade och jag satt fle och allt vad hon nu kom på att gnälla över. Och nu var det någon som tyckte att JAG var DUKTIG! Att jag var bäst i gruppen, att ingen hade ridit den hästen bättre än mig under alla de åren han hade gått där. Jag behövde verkligen den feedbacken kände jag! Jag kan faktiskt =D


Ponny-plutt

På kvällen partajade vi och dansade linedance i 2½h. Det är verkligen skitkul!

På eftermiddagen var det dags att få prova på lite svårare saker, Rollbacks! Det går ut på att man rider fram i galopp, stoppar hästen som ska stå till i 5 sek, du backar och vänder hästen på bakdelen och går direkt fram i galopp igen. Och detta ska göras fort! Jag & Maverick glänste i denna övningen och det var en riktigt häftig känsla att känna 500kg sätta sig på rumpan och svänga runt i full fart för att sen explodera iväg igen. Dessutom att gå från snabb galopp till at stå still på en sträcka av 1m.. HÄFTIGT!! Jag vill rida mer sånt!


Galopp ute på ängen

På eftermiddagen tog vi det lite lugnare och fick rida ute på ängen och frigaloppera, jag & Maverick passade på att visa de andra hur man galopperar på riktigt ;) Vi red ner och så fick man galoppera upp tillbaka 1 och 1. Jag och Mave gasade på som attans, den lilla quarterrumpan hade jäkligt bra påskjut! Han blev så glad att han fick ett ryck och började tokbocka mitt i galoppen. Härligt när det är lyckliga!! Vindblåsta, lyckliga och avslappnade red vi tillbaka till stallet, gjorde iordning hästarna och sa hejdå.. Lätt att jag snart åker tillbaka!!


Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Lotta

Det låter verkligen som en uuuunderbar helg!

Maverick va verkligen ursöt och när klär varandra! :-D Kram

Postat av: Lisa

Det var jättekul! Så du tycker vi klär varandra? Två ponnyskruttar ;)

Postat av: Lotta

Ni klär varandra mycket bra! :-) Ni ser ut att vara ungefär lika envisa me.. ;O) Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback