Tömkörning och stallfix..

Har äntligen fixat det sista i stallet. Nu är det nästan ingenting mer att greja med! Igår var det uppbindningsringar i boxarna och krokar till hinkarna för morgonmaten som stod på programmet. Jag känner mig riktigt händig när jag fixar ;)


Efter allt var fixat, hästarna var inne och hade ätit upp sitt kraftfoder så provade vi Lindas loksele på AMalxis. Lite sto men helt okay. Sen blev det lite tömkörning av Malaxis, skulle prova med lina på ena sidan men det gillade hon inte alls. Så det blev lite träning med linan stillastående och sen bara tömkörning utan lina. Hon fick jobba mest med att bära sig själv och hitta lite stöd på tömmen, hon blir lätt lite vinglig för hon vill inte riktigt ta stöd. Men när hon hade blivit lite varm i kroppen gick det ganska bra. Jag tycker det alltid är lite klurig att tömköra en ny häst, det tar ju ett par ggr innan man har hittat alla trix..

Sen var det dags för tant Linda att få sig en omgång i tömmarna också, henne provade jag en ny grej med. Hon blir alltid stressad av selen och det blockerar henne lite så jag tog bara träns och reptömmarna och gick ut med henne. I början höll hon på med sina vanliga grejer och vände i tömmen, skule springa hem och genade. Men det tog nog bara 5 min sen slappnade hon av och började fokusera sig, tog riktigt fint stöd utan att rycka tömmarna ur händerna. Dags att börja jobba! Jobbade mycket med att hålla bogar och rumpa där jag ville och inte gena i hörnan. Gjorde lite hörnpasseringar med tagen bakdel som ganska snabbt plockade rätt på alla delar, sen blev det lite åttvolter i trav för att mjuka upp den stela gamla kroppen innan vi började med skänkelvikningar. Sen gjorde vi öppnor längs långsidan, förvänd sluta och sen kom det bästa; trampet! Hon är så jäkla härlig när hon är på rätt humör!! Hon kan hur mkt som helst och det är så kul när hon är på humör så att man kan plocka fram sånt.

Den snart 25-åriga nordsvensken går i en sån fin hög form med schvung i steget, sug på bettet och bara gör alla de där krumelurerna utan att ens fundera. Ordentligt lyft i steget och utan att springa ifrån mig. Det är så jäkla härligt! Det är egentligen då man skulle sadlat och ridit henne men det får räcka med ett pass om dagen för henne..

Linda, jag älskar dig <3

Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: emelie

Oj har du 3 hundar! Hur många hästar?? 2 eller 3?

Jag blir så sugen på hela häst biten när jag läser din blogg! Saknar mina otroligt mycket.

Tänk att ha haft dem varje dag i över 10 år och sen blir det total stopp, känns som jag har tappat en identitet... halva jag just nu, men snart så:-)

Snygg hårfärg föresten!

kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback