På kurs med Kurt

Jag är på tok för kass på att uppdatera igen.. Får bättra mig!

I måndags var det dags för kursstart för Kuttes kurs, Förberedande Tävlingslydnad är det. Och hela kursen kommer vara med klickertänk vilket gör allt liiiite mer spännande =) Kommer lära mig massor jag kan använda på de andra hundarna och för hoppningsvis kunna ge Lycke en bättre start än vad jag kunde ge Ella. Tur är väl att man lär sig hela livet och förhoppningsvis inte gör om samma misstag!

Me like positiv förstärkning! Ska bli härligt att gå en kurs utan ryck och slit utan med lek, bus, skratt och klik-klak=) (inte för att jag nånsin rycker och sliter eller skriker men min hund blir också påverkad av de som faktiskt gör det!)

Kutte är ju Ellas totala motsats i det mesta, han är ganska lättbelönad då han gillar både godis och lek. Han är inte ett dugg rädd eller orolig över de andra hundarna utan snarare tvärtom, han vill ta kontakt och leka. Han börjar dock bli mer inne i tänket "på klubben är det matte som är den roliga, de andra hundarna ska jag inte bry mig så mkt om".

Han låg tilloch medd och sov en stund inne på teorin vi hade först. Det hade aldrig hänt för bara 2 månader sen! Dessutom var det en av boxrarna i gruppen som var klart intresserad av honom men Kutte gjorde inte en en ansats till att ge nån respons tillbaka, han satt snällt och tittade.

Vi fick läxa till nästa gång, träna in nostarget på handen och belöna spontankontakt. Kutte fattar targetingen ganska bra även om han slänger ut tungan före nosen. Slick och dutt med nosen ska det vara enligt honom, har nog klickat när han hade tungan ute ;-)

Tränar det med Peppe och Ella med, ska passa på att köra samma övningar med dem. Skadar verkligen inte att få in lite grundträning med båda två!

Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Lotta

Vem har ni som instruktör? =O)

Postat av: Lisa

Carina Bengtsson! =)

Postat av: O

Trodde fröken sagt att vi skulle slicka i handen för se till att alla gamla godisrester försvann... hmm måste kolla vad matte skrivit



matte har försökt träna med mig men jag tänker minsann inte göra mer än vad jag måste ...



fast jag godiset gör det lite svårt att låta bli att hålla lite koll på matte. Jag har faktiskt märkt att hon är med mig ute för det mesta ... Knäppt va.



rolig kurs är det. godis istället för skäll - det tycker jag om!!!!!



Täkn vad vi ska lär a våra mattar nu!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback