Vår allra första..

Min och Nickes debut.. Min på distansbanan, Nickes egentliga debut som ridhäst...

Och det gick... Som en dröm, han uppförde sig som om han aldrig hade gjort annat än att vara på distanstävlingar hela livet. Åt ordentligt, lite dålig på att dricka dock. Travade på glatt hela vägen med spetsade öron utan en endaste tendens till att protestera eller bli trött. Han gick som ett urverk och jag kunde inte göra annat än att hänga på och smila =)

I förbesiktningen var jag nervös som ett as, men Pellefjant skötte sig som en champion och stod snyggt uppställd med en benet fram som om han hade varit ute på 1000-tals distanstävlingar, pulsen var på 40 slag/min, samma puls som han har hemma. Gott tecken! Sen var det dags för det jag var mest orolig för.. Upptravningen! Men han fattade direkt och travade på fint, fick beröm för att han var fint musklad =)

När vi kom in till hinkning fattade han direkt att det var paus, åt lite blöt betfor och sen gick han snällt och betade med Nina under tiden som jag drack cola, kissade och käkade äpple. När vi kom till hinkstället hade vi ridit ca 9km i rask trav på 1h och 10 min, mattarna hade haft en kort drickapaus på vägen när vi skrittade lite bara. Efter 10 min vila var det dags att sitta upp igen och han bara går ut på nästa sträcka, öronen framåt och så var vi igång igen. Underbara lilla Fjant!

Efter att ha ridit ungeför 1h igen i bara rask trav så skrittade vi den sista kilometern för att få ner pulsen innan vet grinden, det är ju mest det man är nervös för ;) Kom i mål till applåder, vilken härlig publik! Många som frågade hur det hade gått och grattis och hejarop, ganska annorlunda stämning mot "vanliga" tävlingar. Iaf så kom vi i mål efter att ha blivit lite skraja för funktionärstältet och jag lämnade över Nicke till mina eminenta hästskötare som tog med honom in i vilområdet för avsadling och kylning. Under tiden passade jag på att få ifyllt vårt veterinärkort och sen gå och klä av mig hjälm, shortchaps och midjeväska. När jag var klar med det var nicke såpass väl omhändertagen att jag pulsade honom, ok puls så vi gick in i vetgrinden. Killen gick igenom helt UA och domaren tyckte han var en av tävlingens fräschaste hästar =D Pulsen han hade då var 52 slag /min och maxpulsen man fick ha var 60 slag/min så vi hade en del tillgodo!

Är sååå trött men samtidigt så otroligt nöjd med både mig och Nicke, vi fixade det! På riktigt! Vi kämpade på ihop som ett team, och vi övervann både trötthet och värmen. Kan säja som så att det blir svååårt att lämna hem honom om 3v nu när han beter sig såhär. Älskade lilla killen!

Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Lotta

Va roligt att det fick så bra! :-D Grattis grattis!

Postat av: Susse

Vi red faktiskt den sista sträckan på 55 minuter! 15 minuter snabbare en den första trots att den var längre! Fan vad vi är bra!!!

Postat av: Lisa

Det måste ha varit skritten i början som snodde tid, Det tog nästan en halvtimme bara den biten innan vi kom över bron.



Vi är asgrymma! Är så taggad att fortsätta träna och rida fler ritter =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback