Kurt Wachtel

Igår fick Ellisen stanna hemma när jag åkte till klubben och tränade. Det var bara Kurt som fick åka med, det är en aning jobbigare att ha med honom för han är så energisk och nyfiken. Ska kolla och nosa på allt! Dvs. helt tvärtemot hur Ellis var som valp =)

Fick börja med att bara stå med honom mitt på plan i en halvtimme och inte kräva något alls tills han hade kollat av sig. Sen fick han mycket belöning för spontankontakt innan vi kunde börja träna lite. Han är himla duktig när han väl har coolat ner sig lite!

Jag har börjat lära honom ingångar och han är riktigt duktig på "stjärt-in" som Christel brukar säja ;) Han flyttar rumpan istället för hela sig! Sen gick vi lite fint i kopplet och gjorde ett par igångsättningar på fotgåendet. Såå fin kontakt! Rätt kul att se att sättet jag tränar på funkar på 2 helt så olika hundar, I like positiv förstärkning =)

Efter det tränade vi på att sitta kvar med störning (Helena & EKnzo lekte med en boll precis brevid), ligga kvar med störning och så gjorde vi en inkallning också. Han ligger jätteduktig och har helt av sig själv börjat trycka hakan i marken när jag säjer ligg kvar. Heja Kutte!!

Permalink Allmänt Kommentarer (4) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Lotta

De är väl helt underbart med nyfikna och överenergiska "puppar"! ;O) Kul att det går så bra med Kurt! :O)

Postat av: Jennika

Kan man lära en gammal Golden Retriever sånt? Hon är världens snällaste och mest okomplicerade hund, så vi har helt glömt bort att lära henne i princip nånting, för hon ställer aldrig till med nåt. Kom hem alldeles nyss, mitt i natten och fast husse är hemma så ligger hon på nedervåningen och väntar på mig och nu ligger hon vid mina fötter.

Postat av: R2

Heja Kurt!

O har lova att lära Kurt allt han kan. Det går nog rätt fort, men ändå.

Håller med dig till 100% heja positiv förstärkning! Kolla mejlen och fundera på om du är med på idén.

Rapportträning på lovet?

Postat av: Lisa

Lotta - Kul men lite jobbigt! Nu är man ju van vid Ella som aldrig ställer till något ;)



Jennika - Klart man kan lära di gamle, det krävs bara lite mer tålamod och tid =) Pia (r2 här nedanför) ska gå kurs med mig och Kurt med sin 6år gamla dv schnauzer och börja på tävlingslydnad!



R2 - Jag kan kolla läget med Christel men hon är säkert sugen! Hade varit kul! Men då får jag nog bara ta med Pepsi för Ellis i höglöp vill ni nog inte ha med ;P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback